11فوریه 2023 - مطالعه ی اخیراً منتشر شده درCardiovascular Diabetology  نشان می دهد که ادامه درمان با متفورمین در طول دوره پری پروسیجر در بیماران دیابتی که تحت آنژیوگرافی عروق کرونر تهاجمی قرار می گیرند، باعث افزایش سطح لاکتات یا کاهش عملکرد کلیه نمی شود.

یافته های این تحقیق نشان داد که تعلیق استفاده از متفورمین قبل از مداخله عروق کرونر از راه پوست(PCI)  و آنژیوگرافی عروق کرونر ضروری نیست.

این مطالعه نشان داد که در بیماران دیابتی بدون ویژگی های پرخطر برای تجمع متفورمین، ادامه درمان با متفورمین بعد و قبل از آنژیوگرافی عروق کرونر بدونPCI ، سطوح لاکتات قبل از عمل و 72 ساعت پس از عمل یکسان است. خطرآسیب حاد کلیه مرتبط با کنتراست (CA-AKI)پایین است و هیچ یک از بیماران در طول بستری شاخص[1] یا پیگیری میان مدت، نیاز به همودیالیز نداشتند.

در بیماران دیابتی، متفورمین رایج ترین داروی کاهش قند خون است که در سراسر جهان تجویز می شود. قطع متفورمین قبل از آنژیوگرافی تهاجمی عروق کرونر علیرغم کمبود اطلاعات به یک عمل رایج تبدیل شده است. این به دلیل خطر احتمالی لاکتیک اسیدوز مرتبط با متفورمین (M-ALA) است و این کار معمولاً به بیمارانی با خطر بالای تجمع متفورمین محدود می شود.

با توجه به پیشینه فوق، دکترMauro Chiarito  و همکارانش از دانشگاه Humanitas، درایتالیا، با هدف ارزیابی ایمنی ادامه ی درمان با متفورمین در بیماران مبتلا به دیابت که تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار می‌گیرند، از نظر افزایش قابل توجه سطح لاکتات، یک کارآزمایی آینده نگر، چند مرکزی، تک بازویی(NO-STOP)، با برچسب باز، انجام دادند

برای ثبت نام، محققان تمام بیماران دیابتی را که تحت آنژیوگرافی عروق کرونر با یا بدون PCI در سه مرکز اروپایی قرار گرفتند، غربالگری کردند. نقطه پایانی اولیه افزایش سطح لاکتات 72 ساعت پس از عمل نسبت به سطوح قبل از عمل بود. نقاط پایانی ثانویه، شامل M-ALA،CA-AKI  و مرگ و میر ناشی از همه علل بود.

صد و چهل و دو بیمار مبتلا به دیابت که تحت درمان با متفورمین بودند، در این مطالعه بررسی شدند. میانه ی سطح لاکتات بیماران قبل از عمل 1.8میلی مول در لیتر بود.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· غلظت لاکتات 72 ساعت پس از آنژیوگرافی عروق کرونر 1.7 میلی مول در لیتر بود، که تفاوت قابل توجهی در مقایسه با سطوح قبل از عمل نداشت.

· در یک بیمار، سطوح لاکتات 72 ساعت پس از آنژیوگرافی عروق کرونر به 5 میلی مول بر لیتر و بالاتر رسید، اما هیچ موردی ازM-ALA گزارش نشد.

· آسیب حاد کلیه مرتبط با کنتراست(CA-AKI)، در 6.1 درصد از بیماران رخ داد و میانه ی سطوح کراتینین سرمی وGFR تخمینی (نرخ فیلتراسیون گلومرولی) در طول دوره پری پروسیجر یکسان باقی ماندند.

· در یک پیگیری متوسط 90 روزه، هیچ یک از بیماران به همودیالیز نیاز نداشتند و دو نفر به دلایل غیر قلبی فوت کردند.

ادامه متفورمین قبل از PCI و آنژیوگرافی عروق کرونر با افزایش سطح لاکتات یا کاهش عملکرد کلیه در بیماران دیابتی بدون ویژگی های پرخطر برای تجمع آن، مانند بیماری مزمن کلیوی شدید یا کاهش شدیدEF (کسری جهشی) مرتبط نیست.

محققان نوشتند: یافته های ما نشان می دهد که تعلیق متفورمین قبل از آنژیوگرافی عروق کرونر وPCI غیر ضروری است. تحقیق حاضر شواهد موجود در مورد ایمنی ادامه متفورمین در بیماران تحت PCI و آنژیوگرافی عروق کرونر را کمی گسترش داد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/metformin-continuation-before-coronary-angiography-safe-in-diabetes-patients-106937

 



[1]index hospitalization ، یا بستری شاخص به اولین بار در یک سری از بستری‌ها اشاره دارد که یک بیمار برای یک بیماری یا تشخیص خاص در بیمارستان بستری می‌شود. اگر بیمار بعدا به بیمارستان برگردد و برای همان تشخیص نیاز به بستری مجدد داشته باشد، اقامت دوم را «پذیرش مجدد یا readmission» می نامند.